hesa om livet efter Gastricby pass operation.

Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Helen - 8 mars 2009 13:15

Jag sammanfattar veckan i Östersund i korthet (eller kanske inte).


Lördag: Upp tidigt och packade det sista. Erikas kompis kom och vi tog oss iväg vid halv 9 tiden. Det gick jättebra ner. Stannade i Lycksele för att inta lunch i vanlig ordning på Frasses! Var framme hos mamma vid 4 tiden och då fick vi en supergod middag, älgstek (typ tjälaknul), köttfärslimpa, potatisgratäng med vitlök, och oj så gott det var. Sen orkade vi inte så mycket mer den dagen.

Söndag: Bar det av till syrran i Torvalla som ligger ca 1 mil utanför Östersund. Hennes dotter fyllde 10 år så då blev det tårta. Så kul att få träffa min älskade lilla syster och hennes små prinsessor. Även en annan syster var där och hennes flicka. Och det är inte ofta man träffar dom, så det var en trevlig tillställning.

Senare på eftermiddagen kom min pojk och hans flickvän och drack kaffe och surrade lite. Sen var det middag och massa kortspel.

Måndag: Var jag och Pelle och storhandlade på copp i Östersund. Köpte mat för hela veckan så det inte skulle bli så dyrt. Tog det lugnt. Spelade kort. Man blir rätt trött efter resan.

Tisdag: Var till en syster i Lit och hennes familj och fikade. Gjorde inte så mycket mer den dagen än att spela kort förstås.

Onsdag: Upp tidigt och skicka Erika och hennes kompis med bussen upp till Pite. Sen var det kalas och tårta igen för då fyllde lillsyrrans flicka 12 år. Senare på eftermiddagen var jag och Pelle till lillsyrran på mat. Så gudomligt gott. Skagenröra på rostad macka till förrätt. Älgbiffar med klyftad potatis och grönsaker i ugn och en jättegod sås till. Super gott! Sen blev det en (massa) öl, sprit och lite whiskey och tjo och tjim och klackarna i taket (eller hur det var) det spelades gitarr och sjöngs och trollades hela kvällen. Trevligt hade vi tills grannen kom upp och sa han ville sova! Så det var till att ta det lite lugnt. Gick väl och la oss vid 2 tiden om jag inte kommer ihåg fel. 

Torsdag: Vaknade man och mådde milt sagt pyton! For hemåt till Lit vid 1 tiden. Tog det bara lugnt och spelade kort med lilla mamma. Gjorde goda räkmackor på kvällen.

Fredag: Var till min största syster och fikade. Fick en jättegod chokladdessert som hon gjort med 3 olika lager med choklad. Hur gott som hellst. Och jordgubbar till det. Hon har gjort en magoperation för 1 år sedan och jäklar vad det kändes konstigt att se henne nu 37 kg mindre. Hon har alltid varit överviktig. Men hon var jättefin.

Åt god mat. Marinerade en hel bit fläskkarré och skar den sen i skivor, gjorde ugnsrostade grönsaker och potatisklyftor och café de paris sås till och oj vad man åt. Älskar kött!

Sen blev det förstås kortspel och lite tv.

Lördag: Upp tidigt för att packa det sista och fara mot Piteå igen. Mamma blev lite ledsen förstås och jag me. Men samtidigt är det ju så skönt att få åka hem. Tog svängen förbi Backe för att hämta upp min mellersta dotter som skulle följa med upp. Det kändes otroligt långt hem, som om man aldrig skulle komma fram. Stannade i Lycksele för en hamburgare på Frasses förstås!

Erika med pojkvän har varit ensam hemma sen i onsdags. Så lite stök var det här. Dom lagade jättegoda varma mackor med köttfärs och ost på vitlöksbröd till oss. Var totalt slut så det blev sängen rätt tidigt. Och oj vad jag somnade gott.


Ja det var väl veckan i sin helhet. Som ni förstår blev det VÄLDIGT mycke kortspel. Min mamma älskar att spela kort (poängpoker) och är jäkligt bra med för av 30 gånger vann hon säkert 26 av spelen. Lite less man blev, men bara att hålla god min för hennes skull ; ). Tur man inte är så dålig förlorare.

Hann med att träffa alla syskon och det var ju kul. Härligast förstås att äntligen få träffa lilla syster och se hur hon hade det med ny lägenhet och ny kille.


Nu har vi varit och handlat på coop. Blir kyckling i curry sås och tagliatelle idag. Supergott! Och Elicia älskar kyckling, så då måste hon ju få det när hon är hos mamma ; ). Härligt att ha henne här. Får väl krama henne några dagar nu då innan hon far tillbaka.


Ha det gott och nu blev det mycket att läsa. Kram

Av Helen - 8 mars 2009 10:18

Men jag skriver inte så mycket nu. Utan skriver kanske om den gångna veckan lite senare. Nu ska jag lägga mej en stund på spikmattan och se om värken efter den långa bilresan kan lindras lite. Hämtade i alla fall hem min mellersta dottter på hemvägen, så nu ligger hon i vardagsrummet och sover. Lite jobbigt att behöva smyga halva dagen eftersom hon sover betydligt längre än oss ; ). Men som sagt, skriver mera senare i eftermiddag. För det lär vara dom som vill läsa kan jag tro ; ).


Ha det gott så länge. Kram

Skapa flashcards