hesa om livet efter Gastricby pass operation.

Alla inlägg den 17 november 2010

Av Helen - 17 november 2010 17:03

Idag är det precis 6 månader sen jag opererades på Sunderbyns sjukhus..

Helt otroligt vad tiden går fort!


Tänker tillbaka när man nyss hade fått op tiden på posten och man skulle väga in sej och sen börja med soppor och shaker..Så otroligt nervös man var..  En otrolig jobbig tid eftersom jag skulle gå ner 10% av vikten.. Och jag fick en återbudstid så istället för 9 Juni blev det alltså 17 Maj. Så jag hade lite tid på mej och på sista invägningen veckan före op, fick jag besked om att jag gått ner för lite.. Så jag fick bara dricka VATTEN i en vecka. Det var hårt.


På op dagen var man SÅ less på flytande föda att man var bara glad att något skulle göras så man slapp det..


Tiden direkt efter gick rätt bra. Jag hade inte så ont, vilket vissa har efter. Men det var ju fortfarande flytande kost som gällde i 4 veckor till. Men känslan var enorm, för nu blev man MÄTT.. Och oj första bananen man fick äta efter flytande kost perioden, den smakade himmelskt ; ).. Åsså dessa sprutor (blodförtunnande) tyckte jag var jobbiga. Dumpade rejält en gång sen jag kommit hem. Väldigt otrevligt..


Sen rullar det på med puré kost och sen finfördelad kost en par veckor och sen äter man som vanligt förutom att man äter mycket mindre och oftare..


Nu 6 månader senare tänker man inte ens på att man är opad.. Jag äter ca 2 dl 6-7 ggr/dag och dricker mycket vatten. Jag undviker sötsaker, friterat och apelsiner har jag inte ätit än. Lite rädd för det. Då måste man ta bort hinnan och det verkar så pilligt.. Jag kan dumpa någongång men då får jag hjärtklappning och måste vila en stund.. Inget jag tycker är obehagligt..


Känslan av att ha tappat en massa vikt är underbar, även om inte psyket och självbilden stämmer.. Men man måste låta ögonen vänja sig, så nu när jag går förbi en spegel, tänker jag: wow vad smal jag blivit.. Funkar faktiskt ; )


Tänkte lägga upp före och efter bild, men har som inte hittat nån bra förebild, så jag får leta ett tag till..


Men tänkte delge lite andra resultat i cm och kilo istället.. Så här kommer det!


I kilo har jag gått ner: -30

Magen har minskat med: -30 cm

Lår har minskat: - 12 cm

Arm har minskat: -2,5 cm

Rumpan har minskat med: 19 cm


Så jag är nöjd!!


Hittade nån bild, dock inte så bra men får ta bättre senare..

   


Ha en bra kväll.. Kram

Ovido - Quiz & Flashcards